Označovanie rušňov 2

Druhé pokračovanie článku o označovaní. V minulom článku sme sa zaoberali pôvodnými označeniami ktoré sa v praxi používali do roku 1988. Hoc dnes sa u najznámejších železničných spoločností používajú označenia ktoré si dnes vysvetlíme, v niektorých súkromných žel. dopravcov sa používajú ešte staré označenia.

 

Nevýhody starého označenia spočívali v tom, že podľa princípu označovania lokomotívy mohli ísť maximálne rýchlosťou 120 km/h čo sa pri technickom pokroku nemohlo používať i v rámci konkurencie bývalých čsd voči automobilovej a autobusovej doprave.

 

Oproti starým označeniam sa zavádzalo i tzv. kontrolné číslo ktorého výpočty i iné veci vysvetlím nižšie.

Teraz sa podme  zaoberať nahrádzaním písmen prvým číslom na tabuľke

 

E sa zmenilo na 1

S sa zmenilo na 2

ES sa zmenilo na 3

EM sa zmenilo na 4

SM sa zmenilo na  5

Dovtedy nepoužívané ESM sa nahradilo 6

T sa zmenilo na 7

M sa zmenilo na  8

Pozíciu čísla 9 zastávajú riadiace vozne ( typ vozňa ktorý má pult na riadenie vlaku ako v rušni ale na rozdiel od rušňa nemá hnacie ústrojenstvo, ľudovo: nemá motor).

Pozíciu čísla 0 zastávajú prípojné vozne ( Väčšinou vozne podobnej stavby ako motorové vozne).

 

KONTROLNE Číslo

V označovaní to bola novinka. Jeho vznik podnietilo členstvo v medzinárodnej železničnej únií (UIC). Okrem kontrolného čísla je uvádzané v administratíve i medzinárodné označenie vozidla .Aby som nezabudol kontrolné číslo sa uvádza i na vozňoch (označovanie vozňov v inom článku). kontrolné číslo sa dá vypočítať i ručne postup je uvedený na:http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002580-Znaceni-nasich-zeleznicnich-hnacich-vozidel-2/ Ale je aj program na:http://www.k-report.net/koridory/koncis.htm .

A pre tých čo by sa ani do toho nevyznali návod tu:http://lokogalerie.wz.cz/cislo.htm.

Čísla sa zmenili napr: T478.4070 na 754 070 – 1. Z tohto vyplýva, že okrem inventárneho čísla a zmeny písmena na prvé číslo uvedené vyššie sa zmenili čísla bez ohľadu na dopravné parametre vozidla.

Označovanie lokomotív 1

18.06.2012

Po dlhej dobe znovu pridávam nový článok. V prvom článku ste sa mohli dočítať k prvému označeniu. Teraz som sa rozhodol napísať nový článok o označovaní rušňov. Po vzniku prvej Československej republiky v roku 1919 ostala na území železničná sieť ktorú spravovali rôzne súkromné železničné spoločnosti. Neskôr boli vytvorené ČSD (Československé Státní [...]

Porucha v žst. Kráľovany

17.04.2012

Železničná porucha v železničnej stanici Kráľovany V televízií som sa dopočul o poruche trakčného vedenia v železničnej stanici Kráľovany. Myslel som si že zas sa pokazila lokomotíva radu 350 (ES 499.0)(o označovaní a lokomotívach v Ďalších článkoch) ktorá bola vyrábaná v 70-tych rokoch minulého storočia, a aj dnes prekonáva obrovské vzdialenosti na [...]

Tomáš Taraba

Taraba podpísal s Talianskom dohodu o odstraňovaní envirozáťaží

19.07.2025 10:26

Minister chce využiť skúsenosti talianskych odborníkov.

Russia Ukraine War Putin's Game

Ruský národ majú zachrániť viacdetné matky. Údaje o pôrodnosti sú alarmujúce a Putin neskrýva sklamanie

19.07.2025 09:45

Veľa ruských žien si vystačí iba s jedným potomkom, mnohé nemajú žiadne dieťa. V čom sú demografické údaje v Rusku ešte znepokojujúce?

retro BIB

Retro BIB 1967 - 2025 - výstava o histórii Bienále ilustrácií Bratislava

19.07.2025 08:45

Jubilejný 30. ročník Bienále ilustrácií Bratislava (BIB) avizuje dokumentačná výstava o histórii tejto medzinárodnej súťažnej prehliadky.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Bild: Hľadá sa cesta, ako dostať Patrioty na Ukrajinu. Trump svoje nedá

19.07.2025 08:05, aktualizované: 09:26

Podľa denníka Bild Nemecko nielenže zaplatí, ale pravdepodobne bude musieť poslať vlastný Patriot, pretože Trump sa odmieta vzdať svojich zbraní.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 11885x
Priemerná čítanosť článkov: 3962x

Autor blogu

Kategórie