Označovanie rušňov 2

Druhé pokračovanie článku o označovaní. V minulom článku sme sa zaoberali pôvodnými označeniami ktoré sa v praxi používali do roku 1988. Hoc dnes sa u najznámejších železničných spoločností používajú označenia ktoré si dnes vysvetlíme, v niektorých súkromných žel. dopravcov sa používajú ešte staré označenia.

 

Nevýhody starého označenia spočívali v tom, že podľa princípu označovania lokomotívy mohli ísť maximálne rýchlosťou 120 km/h čo sa pri technickom pokroku nemohlo používať i v rámci konkurencie bývalých čsd voči automobilovej a autobusovej doprave.

 

Oproti starým označeniam sa zavádzalo i tzv. kontrolné číslo ktorého výpočty i iné veci vysvetlím nižšie.

Teraz sa podme  zaoberať nahrádzaním písmen prvým číslom na tabuľke

 

E sa zmenilo na 1

S sa zmenilo na 2

ES sa zmenilo na 3

EM sa zmenilo na 4

SM sa zmenilo na  5

Dovtedy nepoužívané ESM sa nahradilo 6

T sa zmenilo na 7

M sa zmenilo na  8

Pozíciu čísla 9 zastávajú riadiace vozne ( typ vozňa ktorý má pult na riadenie vlaku ako v rušni ale na rozdiel od rušňa nemá hnacie ústrojenstvo, ľudovo: nemá motor).

Pozíciu čísla 0 zastávajú prípojné vozne ( Väčšinou vozne podobnej stavby ako motorové vozne).

 

KONTROLNE Číslo

V označovaní to bola novinka. Jeho vznik podnietilo členstvo v medzinárodnej železničnej únií (UIC). Okrem kontrolného čísla je uvádzané v administratíve i medzinárodné označenie vozidla .Aby som nezabudol kontrolné číslo sa uvádza i na vozňoch (označovanie vozňov v inom článku). kontrolné číslo sa dá vypočítať i ručne postup je uvedený na:http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002580-Znaceni-nasich-zeleznicnich-hnacich-vozidel-2/ Ale je aj program na:http://www.k-report.net/koridory/koncis.htm .

A pre tých čo by sa ani do toho nevyznali návod tu:http://lokogalerie.wz.cz/cislo.htm.

Čísla sa zmenili napr: T478.4070 na 754 070 – 1. Z tohto vyplýva, že okrem inventárneho čísla a zmeny písmena na prvé číslo uvedené vyššie sa zmenili čísla bez ohľadu na dopravné parametre vozidla.

Označovanie lokomotív 1

18.06.2012

Po dlhej dobe znovu pridávam nový článok. V prvom článku ste sa mohli dočítať k prvému označeniu. Teraz som sa rozhodol napísať nový článok o označovaní rušňov. Po vzniku prvej Československej republiky v roku 1919 ostala na území železničná sieť ktorú spravovali rôzne súkromné železničné spoločnosti. Neskôr boli vytvorené ČSD (Československé Státní [...]

Porucha v žst. Kráľovany

17.04.2012

Železničná porucha v železničnej stanici Kráľovany V televízií som sa dopočul o poruche trakčného vedenia v železničnej stanici Kráľovany. Myslel som si že zas sa pokazila lokomotíva radu 350 (ES 499.0)(o označovaní a lokomotívach v Ďalších článkoch) ktorá bola vyrábaná v 70-tych rokoch minulého storočia, a aj dnes prekonáva obrovské vzdialenosti na [...]

Merkelová, Putin

Merkelová bránila vstupu Ukrajiny do NATO, bála sa ruskej reakcie, píše v knihe. Čo jej povedal Putin počas stretnutia?

21.11.2024 09:32

V popise jedného stretnutia s Putinom potom Merkelová naznačuje, že načasovanie invázie na Ukrajinu súviselo aj s jej odchodom z politiky.

Czech Republic Slovakia

Českí politici sa hádajú pre zvýšenie platov. Bude Petr Fiala zarábať viac peňazí ako Robert Fico?

21.11.2024 09:00

Opozícii prekáža nielen zvýšenie platov politikov. Varuje, že keby Petr Fiala zostal pri moci,Slováci by mohli dostávať vyššie mzdy ako Česi.

Čierny Balog

Okolie Čierneho Balogu sa mení na mesačnú krajinu, lesy sa Horehroncom strácajú pred očami pre mohutnú ťažbu

21.11.2024 08:00

V okolí spustili, kvôli lykožrútovej kalamite, masívnu ťažbu dreva.

Carlo Acutis

Prvý svätec tohto milénia: Pápež kanonizuje mladíka, ktorého označujú za 'patróna internetu'

21.11.2024 07:51

Carlo Acutis, ktorý sa narodil talianskym rodičom v Londýne, bol webový dizajnér.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 11320x
Priemerná čítanosť článkov: 3773x

Autor blogu

Kategórie