Druhé pokračovanie článku o označovaní. V minulom článku sme sa zaoberali pôvodnými označeniami ktoré sa v praxi používali do roku 1988. Hoc dnes sa u najznámejších železničných spoločností používajú označenia ktoré si dnes vysvetlíme, v niektorých súkromných žel. dopravcov sa používajú ešte staré označenia.
Nevýhody starého označenia spočívali v tom, že podľa princípu označovania lokomotívy mohli ísť maximálne rýchlosťou 120 km/h čo sa pri technickom pokroku nemohlo používať i v rámci konkurencie bývalých čsd voči automobilovej a autobusovej doprave.
Oproti starým označeniam sa zavádzalo i tzv. kontrolné číslo ktorého výpočty i iné veci vysvetlím nižšie.
Teraz sa podme zaoberať nahrádzaním písmen prvým číslom na tabuľke
E sa zmenilo na 1
S sa zmenilo na 2
ES sa zmenilo na 3
EM sa zmenilo na 4
SM sa zmenilo na 5
Dovtedy nepoužívané ESM sa nahradilo 6
T sa zmenilo na 7
M sa zmenilo na 8
Pozíciu čísla 9 zastávajú riadiace vozne ( typ vozňa ktorý má pult na riadenie vlaku ako v rušni ale na rozdiel od rušňa nemá hnacie ústrojenstvo, ľudovo: nemá motor).
Pozíciu čísla 0 zastávajú prípojné vozne ( Väčšinou vozne podobnej stavby ako motorové vozne).
KONTROLNE Číslo
V označovaní to bola novinka. Jeho vznik podnietilo členstvo v medzinárodnej železničnej únií (UIC). Okrem kontrolného čísla je uvádzané v administratíve i medzinárodné označenie vozidla .Aby som nezabudol kontrolné číslo sa uvádza i na vozňoch (označovanie vozňov v inom článku). kontrolné číslo sa dá vypočítať i ručne postup je uvedený na:http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002580-Znaceni-nasich-zeleznicnich-hnacich-vozidel-2/ Ale je aj program na:http://www.k-report.net/koridory/koncis.htm .
A pre tých čo by sa ani do toho nevyznali návod tu:http://lokogalerie.wz.cz/cislo.htm.
Čísla sa zmenili napr: T478.4070 na 754 070 – 1. Z tohto vyplýva, že okrem inventárneho čísla a zmeny písmena na prvé číslo uvedené vyššie sa zmenili čísla bez ohľadu na dopravné parametre vozidla.
Celá debata | RSS tejto debaty