Označovanie lokomotív 1

18. júna 2012, vlaky, Nezaradené

Po dlhej dobe  znovu pridávam nový článok. V prvom článku ste sa mohli dočítať k prvému označeniu. Teraz som sa rozhodol napísať nový článok o označovaní rušňov. Po vzniku prvej Československej republiky v roku 1919 ostala na území železničná sieť ktorú spravovali rôzne súkromné železničné  spoločnosti. Neskôr boli vytvorené ČSD (Československé Státní Dráhy) ktoré mali vlastný systém označovania lokomotív. Ich autorom bol  Ing. Vojtěch Kryšpín (*27.4.1897 – †5.10.1959)  v ktorom zahrnul základné konštrukčné parametre: Počet poháňaných (resp. spojených pri parných rušňoch) náprav, maximálnu povolenú rýchlosť a tlak nápravy na koľajnice.

Na fotografií máme tabuľku Kryšpínového označenia: T466.0253. Ku príkladu rozriešime toto označenie:

 

T 446.0263 pielstick

 

Označenie motorovej lokokomotívy

Môžte sa u starších typov rušňov stretnúť i z počtom malých čísel 3 namiesto 4 (napr. M 400001 namiesto M 4000001). Je to spôsobené rozdielnym obdobím výroby. Teraz uvediem spomínané skratky z označovania pána Kryšpína:

T: Dieselová lokomotíva

M: Motorový vozeň (motorák, lokálka)

E: Elektrická lokomotíva na jednosmerný prúd (1,5kV 3kV)

S: Elektrická lokomotíva na striedavý prúd (25kV 50Hz)

ES: Elektrická lokomotíva viac systémová (ako na jesnosmerný tak i na striedavý prúd)

EM: Elektrický vozeň jednosmerný prúd (motorák na elektrinu nie na naftu)

SM: Elektrický vozeň striedavý prúd

ESM: fikcia: Takéto označenie čsd nepoužívalo. V praxi by  to znamenalo Elektrický vozeň viac  systémový

U: Uzkorozchodná parná lokomotíva (normálne nemali písmenovú skratku)

TU: Motorový rušeň úzkeho rozchodu (široký rozchod nemal označenie písmenom, zvyčajne sa v konštrukčnej skupine označilo číslom 5)

MU: motorový vozeň úzkeho rozchodu

EMU: Elektrický vozeň úzkeho rozchodu

 

To by bolo k tejto téme asi všetko. Spomínané označenia sa používali do roku 1988. Viac v pokračovaní článku