Založ si blog

Označovanie lokomotív 1

Po dlhej dobe  znovu pridávam nový článok. V prvom článku ste sa mohli dočítať k prvému označeniu. Teraz som sa rozhodol napísať nový článok o označovaní rušňov. Po vzniku prvej Československej republiky v roku 1919 ostala na území železničná sieť ktorú spravovali rôzne súkromné železničné  spoločnosti. Neskôr boli vytvorené ČSD (Československé Státní Dráhy) ktoré mali vlastný systém označovania lokomotív. Ich autorom bol  Ing. Vojtěch Kryšpín (*27.4.1897 – †5.10.1959)  v ktorom zahrnul základné konštrukčné parametre: Počet poháňaných (resp. spojených pri parných rušňoch) náprav, maximálnu povolenú rýchlosť a tlak nápravy na koľajnice.

Na fotografií máme tabuľku Kryšpínového označenia: T466.0253. Ku príkladu rozriešime toto označenie:

  • T = označenie trakcie (motorový)
  • 4= označenie poháňaných náprav
  • 6= matematickou operáciou: (y+3 ) x 10 = vypočítame max. rýchlosť / v tomto prípade   (6+3) x 10 = 90km/h/
  • 6= matematickou operáciou+10= vypočítame tlak na koľajnice v tonách na poháňané nápravu (tlak je z rušňom). V tomto. prípade 16 ton .
  • 0= konštrukčná skupina je na tabuľke  prvé malé číslo, v texte prvé za bodkou
  • 253= inventárne číslo (zvyčajne počet vyrobených kusov.

 

T 446.0263 pielstick

 

Označenie motorovej lokokomotívy

Môžte sa u starších typov rušňov stretnúť i z počtom malých čísel 3 namiesto 4 (napr. M 400001 namiesto M 4000001). Je to spôsobené rozdielnym obdobím výroby. Teraz uvediem spomínané skratky z označovania pána Kryšpína:

T: Dieselová lokomotíva

M: Motorový vozeň (motorák, lokálka)

E: Elektrická lokomotíva na jednosmerný prúd (1,5kV 3kV)

S: Elektrická lokomotíva na striedavý prúd (25kV 50Hz)

ES: Elektrická lokomotíva viac systémová (ako na jesnosmerný tak i na striedavý prúd)

EM: Elektrický vozeň jednosmerný prúd (motorák na elektrinu nie na naftu)

SM: Elektrický vozeň striedavý prúd

ESM: fikcia: Takéto označenie čsd nepoužívalo. V praxi by  to znamenalo Elektrický vozeň viac  systémový

U: Uzkorozchodná parná lokomotíva (normálne nemali písmenovú skratku)

TU: Motorový rušeň úzkeho rozchodu (široký rozchod nemal označenie písmenom, zvyčajne sa v konštrukčnej skupine označilo číslom 5)

MU: motorový vozeň úzkeho rozchodu

EMU: Elektrický vozeň úzkeho rozchodu

 

To by bolo k tejto téme asi všetko. Spomínané označenia sa používali do roku 1988. Viac v pokračovaní článku


 

 

 

 

Označovanie rušňov 2

23.06.2012

Druhé pokračovanie článku o označovaní. V minulom článku sme sa zaoberali pôvodnými označeniami ktoré sa v praxi používali do roku 1988. Hoc dnes sa u najznámejších železničných spoločností viac »

Porucha v žst. Kráľovany

17.04.2012

Železničná porucha v železničnej stanici Kráľovany [caption id="" align="aligncenter" width="491" caption="Lokomotíva 350.004 "hugo" ktorá ťahala spomínaný rýchlik"][/caption] viac »

bratislava, cyklista, premávka, doprava

Vyhradené pruhy budú využívať aj cyklisti

25.05.2017 14:00

Do práce na dvoch kolesách rýchlejšie a bezpečnejšie. Už od leta by v hlavnom meste mohli cyklisti jazdiť aj v pruhoch určených pre MHD.

Euro, peniaze, bankovky, ekonomika, eurofondy

Slováci majú v bankách uložených 31 miliárd eur, požičaných 29 miliárd

25.05.2017 13:16

Ku koncu marca pripadalo na každých desať eur uložených v banke vyše deväť eur požičaných.

manchester

Manchester United - Zjednotený Manchester

25.05.2017 13:00

Keď som do Manchestru prišla pred dvomi rokmi, jedno z prvých miest, ktoré mi moji priatelia ukazovali, bolo obchodné centrum Arndale.

vysávače, predajňa

Do obchodov pôjdu už len moderné vysávače

25.05.2017 13:00

Ekonomickejšie, ekologickejšie aj účinnejšie. Od jesene sa opäť sprísnia podmienky pre výrobcov vysávačov pre domácnosť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 5248x
Priemerná čítanosť článkov: 1749x

Autor blogu

Kategórie